FAI:n muutosehdotus EASA määräykseen

FAI (Fédération Aéronautique Internationale) on edustettuna EASA:n Expert Groupisssa. FAI on viemässä eteenpäin aloitteen määräyksen  muuttamisesta. Toinen ehdotus liittyy luonnoksen artiklaan 15, jonka mukaan kansalliset viranomaiset voivat antaa lennokkeja koskevan erillismääräyksen. FAI:n muutosehdotus liittyy tilanteeseen, jossa kansalliset määräykset puuttuvat kokonaan. Asia ei kosketa Suomea, koska sellainen on olemassa. Toinen kohta ehdotuksesta liittyy lennokin määritelmään. FAI ehdottaa, että määräykseen otetaan FAI:n lennokkimäärittely sellaisenaan.  Tarkoituksena olisi siis, että määritelmän mukaiset ovat lennokkeja ja niille voi kansallisesti antaa EASA:sta poikkeavan määräyksen. Jos tämä toteutuu, niin se tuo mukanaan 25kg painorajaa sekä lukuisia muita rajoja. Kaikki Suomen lennokit eivät enää sovi näihin rajoihin.

 

Comments (4)

  1. Juha Reinikka

    Liiton kommenttien pitäisi olla Brunolla ennen kuun loppua ja sen jälkeen hän vie ehdotuksen eteenpäin EASA asiantuntijaryhmään, jossa hän on jäsenenä. Kommenttia valmistelee LET (Hjulberg, Airaksinen, Hagert) sekä LET:n RPAS -työryhmä, johon kuuluu Ariman Erkki ja allekirjoittanut. Itselläni on lennokki, jonka lentoonlähtöpaino on yli 25kg ja IGG:ssä on ainakin kaksi muuta. Sitä varmaan kommentoidaan. Onko 250 kuution kokorajoitus moottorille tarpeen? Tai turbiinille 25kg maksimityöntö ja sähköille 72 volttia? Kun sellaisia ei yksikään viranomainen ole ehdottamassa. Tuleeko jollekulle muuta mieleen?

  2. Erkki Lusto

    Periaatteessa tuo FAI ehdotus sopii minulle. Näkisin kuitenkin siinä pari puutetta. Ensimmäinen asia on FPV lennätys, joka mielestäni voidaan lukea myos perinteiseksi lennätykseseksi edellyttäen, että lennätys tapahtuu näköetäisyydellä. Laitteessa ei saa olla autonomista lentomahdollisuutta.
    Toinen juttu ovat nuo ”isot” koneet, jotka eivät mahdu FAI määräysten sisälle. Niille kai pitäisi laatia jonkinlainen poikkeussääntö, mikä mahdollistaa lennätyksen, kun lennättäjä ja kalusto ovat riittävän hyvät.
    Jos tämä määrittelyperiaate menee läpi näkisin, että noita lennokkiluokkia voisi olla enemmänkin esim. nuo 2, 7, 15 ja 25 kg rajat. näiden rajojen mukaan sitten määriteltäisiin mitä kunkin luokan lennokilla saa tehdä ja missä.

    Terv Erkki Lusto

    • Juha Reinikka

      Onkohan tuossa määrittelyssä ajateltu lainkaan koptereita ja erityisesti multikoptereita (FPV)? Jotenkin niitä on vaikea sovittaa mihinkään siinä. Mutta kopterit ja FPV ovat virallisia FAI kisaluokkia, joten pakkohan niiden on siinä olla jotenkin mukana. FAI voisi päivittää omia määritelmiään.

  3. Hannu Hjulberg

    Tähän asiaan on nyt jätetty Ilmailuliiton vastine FAI:n edustajille ja se kuuluu niin, että kannatamme FAI:n edustajien ehdottamaa muutosta EASA:n määräysesityksen artiklaan 15, jossa lennokkeja koskevat määräykset päätettäisiin kussakin maassa kansallisella tasolla paikallisten viranomaisten toimesta. Sen sijaan suhtaudumme kuitenkin kielteisesti samassa muutosesityksessä olevaan ajatukseen rajata kansallisten määräysten piirissä olevien lennokkien ominaisuudet vastaamaan FAI:n yleisiä lennokkimääritteitä (maksimipaino 25 kg, maksimi kuutiotilavuus 250 cm3 yms…) koska kyseiset rajat eivät edusta nykyistä lennokkiharrastusta riittävän kattavasti. Kantamme on, että lennokkien teknisiin määritteisiin liittyvät asiat tulisi myös jättää kansallisesti päätettäviksi. Yli 25 kg lennokit ovat arkipäivää lennokkiharrasteessa niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin eikä niiden rajaaminen ulos tässä vaiheessa jonkun EU-tasoisen kireän määräyksen alle ole järkevää. On syytä uskoa että kommentit ja vastineet ovat muiden Euroopan maiden organisaatioilta samanlaisia, mahdollisuus kansallinen tason määräysvaltaan koetaan varmasti mielekkääksi siinä mielentilassa jonka tuore EASA:n määräysesitys on aiheuttanut.

    Tässä esityksessä ei puhuttu FPV toiminnasta mitään joten emme luonnollisesti myöskään ottaneet siihen mitään kantaa. Tämä FPV-toiminta on organisoitumassa myös FAI-tasoiseen kilpailuluokkaan joten luulisi(n) FAI:n huolehtivan uuden kilpailuluokan intresseistä harrastusmahdollisuuksien osalta.

Leave a comment