Kentän reunalla kirjoitettua…

Kaikki kehityshankkeet aloitetaan tiedon keruulla. Niin tehdään myös LENTSU -projektissa. Ennen kuin voidaan edetä, pitää ymmärtää missä ollaan ja mihin suuntaan lähdetään. LENTSU projektiryhmässä on tarkoituksella hyvin erilaisia harrastajia ja  lennokkitilanteita. On perinteisiä kerhoja ja kenttiä, on lajiryhmiä, lentokenttiä, yksittäisiä harrastajia, isoja lennokkitapahtumia ja lennokkiporukoita. Toisilla on jäsenkortti ja toisilla ei. Jotkut kysyvät joka kerran luvan lennonjohdosta ja toiset lennättävät aina kun huvittaa. Joskus taivas on kattona ja joskus se on vähän alempana. On kiinteäsiipisiä ja pyöriväsiipisiä, kevyitä ja painavia, nopeita ja hitaita. Meidän kanssa samassa viiteryhmässä on muita ilmailijoita, TRAFI, Finavia, Puolustusvoimat, alan lehdet, tavallinen yleisö ja myös ulkomaiset lennokkikollegat. LENTSU projektilla on aikamoiset raamit. Tavoitteenä on löytää yhteinen nimittäjä kaikelle tälle. Nyt tarvitaan siis lisää näkökulmia, kokemuksia ja mielipiteitä. Niitä voi nyt jakaa täällä LENTSU sivuilla kaikille meille. Se tapahtuu kirjoittamalla blogeja kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta LENTSU:n ympäriltä.  Toivotaan, että saadaan nuo viiteryhmätkin mukaan talkoisiin.

Blogi on pieni uutinen, kokemus, mielipide, kriittinen kannanotto tai ihan mitä tahansa. Sen ei tarvitse olla pitkä eikä rimaa kannata laittaa liian korkealle. Tässäkin jutussa on tällä kohti jo riittävästi asiaa yhteen pikku artikkeliin. Kirjoitetaan toisesta asiasta toinen blogi. Blogeja voi myös kommentoida  ja käydä  keskustelua muiden kanssa. Nekin tuovat lisää näkökulmia asioihin. Koetetaan rakentaa vähän enemmän kuin purkaa, niin saadaan mökki joskus valmiiksi. Ei kuitenkaan rakenneta lennokkeja eikä osteta ensimmäisiä radioita täällä. Pidetään fokus kaikenlaisessa lennokkitoiminnassa ja ehkä vielä turvallisessa sellaisessa. Toivottavasti nyt ei rajattu liikaa.

Itse aion kirjoitella seuraavaksi oman kerhoni, eli Kuopion Lennokkikerho Kihun lennätysjärjestelyistä. Meillä on viisi virallista lennätyspaikkaa ja juuri nyt aloitellaan talvilennätykset jääkentällä. Se sijaitsee Kuopion lentoaseman CTR -alueella ja pelastuskopteritkin käyttävät sitä reittiä melko usein. Mutta niistä sitten lisää toisessa blogissa. Aina silloin tällöin kantautuu uutisia määräysrintamalta. Kerrotaan niistäkin jatkossa täällä. Olisi mukava kuulla muiden lennokkijärjestelyistä. Jyväskylän CTR alueella toimitaan, vaikka siellä on haasteita enemmän kuin lääkäri määrää. Miten ne on hanskattu? Minkälaisia toimintamalleja ja haasteita on multikopteri ja FPV -porukoilla?  Mitenkähän saataisiin myös viranomaiset vakiobloggaajiksi LENTSU saitille?  Tai muut ilmailijat. Miltä homma näyttää ohjaamosta katsottuna? Minkälaisia turvalaitteita tarvitaan lennokeissa ja mitä tekniikkaa on olemassa? Tietääko joku niistä?  Aiheita löytyy paljon ja niistä voi kirjoitella. Jos jollakulla on sanottavaa, mutta blogin kirjoittaminen tuntuu vieraalta, niin voin auttaa. Ota yhteyttä ja tehdään artikkeli yhdessä. Laittakaa viestiä, niin järjestetään tarvittavat lisenssit blokkaamiseen!

 

 

Comments (4)

  1. Markku Hokkanen

    Pari juttua voisi laatia vielä artikkelimuotoon:

    SIL lennokkiturvallisuusohje: ei se ihan irrelevantti pruju ole vaikkakin vähän vanha

    FAI luokkasääntöjen lennätysturvallisuusasiat vaikkapa koosteen muotoon

    • Lentsuteam

      Tervetuloa kirjoittamaan! Nyt avattiin oikeudet. Ohje -valikon alla on lisäohje kirjoittamiseen ja apuja annetaan muutenkin, jos tarvetta on. Järjestelmä arpoo kaikenlaisia avataria. Jos niitä halutaan muuttaa, niin menkää profiiliin ja klikatkaa Gravataria. Sinne pitää kirjautua ja sen jälkeen voi vaihtaa.

Leave a comment